Masaż Klasyczny

Masaż klasyczny jest metodą leczenia fizykalnego zewnętrznych i wewnętrznych objawów chorobowych, a w wielu przypadkach przyczyn chorobowych. Polega na mechanicznym drażnieniu tkanek. Wywiera pośredni i bezpośredni wpływ na organizm. Składa się z wielu chwytów, ruchów i opracowań, których celem jest nie tylko leczenie, lecz także zapobieganiu wielu chorobom.

Cele masażu:

Jak każdej innej formy leczenia stosowanej przez współczesną medycynę, jest usunięcie procesów chorobowych lub ich następstw, zapobieganie im, zapobieganie nawrotom i postępowi choroby, usuwanie dolegliwości, możliwe najdalej idące odzyskanie zdrowia i jego utrwalenie. Zwalczanie bólu, stanów zapalnych, usprawnienie mechanizmów regulacyjnych układu krążenia, oddychania, przemiany materii, termoregulacji, ukrwienia skóry, poprawa lub utrzymanie wydolności ogólnej organizmu, normalizacja przebiegu wegetatywnych procesów życiowych, przeciwdziałanie skutkom hipokinezji, usprawnienie czynności poszczególnyh narządów i całego organizmu.

Stosowane techniki:

Masaż wykonuje się nie uzbrojoną reką,  na obnażonym ciele masowanego przy biernym jego zachowaniu się.
Dla uzyskania właściwego wyniku leczniczego - poza koniecznością ścisłego przestrzegania wskazań - jest wymagana od masażysty znajomość anatomii i doskonałą biegłość techniczną. Ruchy powinny być zborne, zręczne, dokładne, miękkie, a przy tym sprężyste, wykonywane z różną siłą. W zasadzie masowany nie powinien odczuwać bólu w czasie wykonywania masażu. W niektórych tylko wyjątkowych przypadkach wykonuje się masaż z większą siłą, co może spowodować wystąpienie nieznacznego bólu. Stopień natężenia bodźca zależy od wskazań leczniczych, od okolicy i wielkości obszaru ciała poddanego masażowi, od grubości podściółki tłuszczowej, wielkości masy mięśniowej, osobniczej wrażliwości, itp. Często masaż łączy się z kinezy terapią. Stosuje się wówczas ruchy bierne i  czynne, niekiedy wykonywane z oporem.

Podstawowymi ruchami w masażu klasycznym są:

Niektóre z nich mają wiele odmian.

Wskazania do masażu klasycznego:

Opracowanie wskazań do masażu częściowego opiera się na odczynach, po zastosowaniu bodźców mechanicznych, zachodzących w naczyniach krwionośnych i chłonnych , w mięśniach poprzecznie prążkowanych i gładkich oraz w czynnościach skóry, w zakończeniach nerwów, w węzłach chłonnych, w tkance łącznej i w okostnej.

Choroby układu krążenia:

Wskazania do masażu częściowego obejmują, przewlekła niewydolność krążenia dla ułatwienia odpływu krwi żylnej i chłonki z kończyn dolnych, ogólne stany obniżonego ciśnienia krwi, nieznacznego stopnia otłuszczenia serca, a głównie choroby obwodowych naczyń krwionośnych. Ostrożne zabiegi są zalecane w stwardnieniu tętnic obwodowych, w stanach po przebytych zapaleniach żył kończyn w kilka miesięcy po ustąpieniu ostrego stanu zapalnego, w chorobie Raynauda, w zespołach żylakowch kończy dolnych bez wyprysków i owrzodzeń.
Choroby skóry. Masaż zaleca się w zaburzeniach odżywczych, w chorobach naczyń krwionośnych, wymienionych powyżej, w chorobach naczyń limfatycznych, np. słoniowaciźnie, w przewlekłych i nawracających odmorożeniach, przy istnieniu blizn u osób, u których w następstwie wstrzykiwań insuliny wytworzyły się tzw. "doły poinsulinowe" oraz w celach kosmetycznych.

Choroby mięśni poprzecznie prążkowanych:

Podstawowym zadaniem masażu jest zmniejszenie napięcia i utrzymanie zdolności do skurczów włókien mięśniowych, przeciwdziałanie zanikom mięśni z hypokinezy, próba uzyskania przerostu włókien mięśni dla utrzymania sprawności ruchowej przy porażeniach lub niedowładach nerwów obwodowych.
Wskazania szczegółowe do masażu w chorobach mięśni obejmują leczenie i zapobieganie zanikom mięśni pochodzenia neurogennego, jak np. przypadki porażeń lub niedowładów wiotkich, na skutek zmian patologicznych w komórkach ruchowych, przednich rogów rdzenia oraz uszkodzeń włókna osiowego bez względu na etiologię. Zabiegi ograniczają sie do masażu mięśni pourazowych.  Stany pourazowe mięśni, jak zmiażdżenia,  rozerwania włókien, wylewy krwawe śródmięśniowe, również przewlekle stany zapalne mięsni, stanowią wskazania do masażu .
Dzięki masażowi zdolność do wykonania wysiłku mięśniowego powraca szybciej aniżeli po biernym wypoczynku, dlatego stany zmęczenia mięsni po wysiłkach fizycznych stanowią wskazania do stosowania masażu. Przeprowadzenie masażu ogólnego i częściowego ma wielkie znaczenia u sportowców w zespole metod trenujących i kondycyjnych. Postępowanie takie zapobiega przedwczesnemu zmęczeniu mięsni w czasie wysiłku.
W przewlekłych nieżytach oskrzeli, w dychawicy oskrzelowej w okresie miedzy napadowym wykonuje się łącznie z ćwiczeniami oddechowymi masaż mięśni oddechowych celem rozluźnieniu ich nadmiernego napięcia .

Zaburzenia napięcia mięśni gładkich:

Stwierdzane po masażu znaczne przekrwienie tkanek jest wynikiem rozszerzenia się światła naczyń krwionośnych. Bodziec mechaniczny o właściwym natężeniu znosi miedzy innymi skurcze błony mięśniowej naczyń drogą bezpośredniego zadziałania na nie, na zakończenia nerwów naczynioruchowych lub też drogą zadziałania odruchowego poprzez ośrodki naczynioruchowe w mózgu .Masaż powłok brzusznych pobudza mięśnie gładkie narządów wewnętrznych, wpływa na czynności tych narządów. Stosuje się go przy niedowładach żołądka, jelit, w zaparciach nawykowych, opuszczeniu trzew.

Choroby nerwów obwodowych:

Dla przywrócenia czynności mięśniom poprzecznie prążkowanym z nieuszkodzonym neuronem obwodowym duże znaczenie ma pobudzenie zakończeń nerwów ruchowych w samym mięśniu. W porażeniach i niedowładach pochodzenia neurogennego masaż zwiększa napięcie mięsni, a na drodze odruchowej pobudza czynność nerwów i ich zakończeń. O wyniku leczniczym w tych przypadkach decyduje stopień natężenia wykonywanego masażu. Słabe bodźce bowiem zwiększają, a silne obniżają pobudliwość tkanek. W stanach patologicznych często nawet słabe bodźce mogą okazać się za silne i powodować obniżenie pobudliwości. Masaż wykonuje się w przewlekłych zapaleniach nerwów, w nerwobólach, w sympatalgiach, kauzalgiach, w zapaleniach wielonerwowych splotów nerwowych, w zespole wypadnięcia krążka międzykręgowego.

Choroby ośrodkowego układu nerwowego:

Zapalenia przednich rogów rdzenia, stany po urazach układu nerwowego ośrodkowego, choroby mózgu, opon mózgowych i choroby naczyń krwionośnych mózgu przebiegające z niedowładem lub porażeniem mięsni stanowią wskazania do masażu .

Choroby narzadów ruchu (ortopedyczno-urazowe):

Wskazaniami do masażu są objęte stany pourazowe, jak stłuczenia, skręcenia, zwichnięcia, wylewy krwawe w tkankach miękkich po ustąpieniu ostrego odczynu miejscowego, zmiany w narządach ruchu z przeciążenia, choroby kości i stawów przebiegające z przykurczami stawowymi, zesztywnieniem, po konsolidacji złamań kostnych, stany pooperacyjne narzadów ruchu - dla poprawy krążenia krwi i trofiki, zwiększenia zakresu ruchów w stawach, przyspieszenia procesu odtwórczego zrostu kości, po zdjęciu opatrunku gipsowego - dla usunięcia lub rozciągnięcia zrostów, przylegających blizn; poprawy trofiki skóry. Masażysta powinien zwrócić uwagę, że skóra w tych ostatnich przypadkach jest bardzo wrażliwa i łatwo ja uszkodzić. Dalszymi wskazaniami są stany zahamowania psychicznego, spowodowane długim unieruchomieniem chorego, zapalenia przewlekle stawów, mięsni, więzadeł i torebek ścięgnistych z utrzyrnującymi się upośledzeniem czynności, a przebiegające bez zaostrzeń zapalnych, zmiany zniekształcające kostno-stawowe w następstwie procesu zwyrodnieniowo- wytwórczego, stanu zapalnego czy urazu, wady wrodzone oraz zaburzenia rozwoju narządu ruchu, gównie dla wzmocnienia mięsni .

Choroby reumatyczne:

Masaż jest wskazany we wszystkich postaciach gośćca zwłaszcza tkanek miękkich. Stosuje się go celem zmniejszenia obrzeków i bólu oraz zapobiegania zanikom mięśni.

Choroby zawodowe:

Zaleca się stosowanie masażu w zespole choroby wibracyjnej, w nerwobólach występujących w wyniku zatruć zawodowych, wpływu zmiennego mikroklimatu środowiska pracy, w przykurczach stawów, w przewlekłej postaci choroby kesonowej, w zmianach w narządzie ruchu z przeciążenia, w nerwicach czynnościowych związanych z charakterem i organizacją pracy.