Kinezyterapia - Gimnastyka Lecznicza

Kinezyterapia to inaczej leczenie ruchem. Inne, mniej profesjonalne określenia, to gimnastyka lecznicza lub ćwiczenia usprawniające. Kinezyterapia jest to jedna z metod fizjoterapii. W kuracjuszy zabiegi tego typu stosowane są w zaburzeniach narządu ruchu, w zespołach bólowych kręgosłupa, po udarach mózgu, po zawale serca, w niektórych chorobach układu oddechowego, w chorobach reumatoidalnych, po zabiegach operacyjnych w jamie brzusznej.
Bardzo cześto wykorzystywana jest do korygowania wad postawy u dzieci a także dorosłych. Bardzo dobrze wpływa na wszelakiego rodzaje bólów (kręgosłupa, stawów).

Jaka może być reakcja organizmu na kinezyterapię ?

Efekt zależy od doboru ćwiczeń. Najczęściej jest to grupa reakcji. Oto niektóre z nich: zwiększenie siły mięśniowej, poprawa zakresu ruchu, poprawa czucia głębokiego, zmniejszenie dolegliwości bólowych, poprawa elastyczności i napięcia tkanek miękkich, zmniejszenie podwyższonego napięcia mięśni, podwyższenie poziomu endorfin, poprawa wydolności krążeniowo - oddechowej, zwiększenie wydzielania mazi stawowej, podwyższenie lub obniżenie ciśnienia krwi, nasilenie procesów przemiany materii, usprawnienie działania narządów układów trawienia i wydalania, hamowanie odruchów patologicznych, sprawniejsze gojenie tkanek.

W jakim celu stosuje się kinezyterapię ?

Stosowanie kinezyterapii umożliwia uzyskanie maksymalnej poprawy utraconej funkcji, przywrócenie prawidłowej mechaniki, ułatwia wystąpienie procesów kompensacji,  zabezpiecza przed wykształceniem nieprawidłowych stereotypów ruchowych (np.: zespoły bólowe kręgosłupa) lub przywraca już utracone (np.: kontrola nerwowo-mięśniowa), umożliwia prawidłowy przebieg procesów przebudowy tkanek po urazach i operacjach, przeciwdziała wtórnym zmianom w układzie kostno mięśniowym w postaci ograniczeń ruchu, zapobiega powikłaniom w układzie krążenia i oddychania które mogą wynikać z długiego unieruchomienia.

Kto posiada uprawnienia do prowadzenia kinezyterapii ?

Do prowadzenia kinezyterapii uprawnieni są absolwenci średnich szkół fizjoterapii (technik fizjoterapii) a przede wszystkim absolwenci szkół wyższych o kierunku rehabilitacja ruchowa lub fizjoterapia (fizjoterapeuci). Dodatkowo, efektywne stosowanie metod kinezyterapeutycznych, wymaga ukończenia podyplomowych kursów lub studiów (niektóre szkolenia trwają kilka lat), prowadzonych przez uprawnionych, posiadających międzynarodowe zezwolenia, nauczycieli - instruktorów. Szkolenia takie kończą się egzaminem i potwierdzone są dyplomem, wystawionym przez uznaną w świecie szkołę lub organizację. W ostatnich latach zwiększa się liczba polskich nauczycieli, posiadających wymagane uprawnienia.

W skład kinezyterapii wchodzą następujące ćwiczenia:

kinezyterapeutyczne – jest to metoda najbardziej efektywna, najbardziej specjalistyczna. Ta metoda bardzo często korzysta z diagnostyki przed podjęciem rehabilitacji i korzysta z najnowszych badań z zakresu fizjologii i biomechaniki.
- PNF – odtwarza ona prawdziwą funkcje ruchową organizmu po przebytej chorobie ortopedycznej lub neurologicznej.
- McKenzie – technika ta połączona jest z diagnostyka i leczeniem kręgosłupa, stawów i kończyn. Ćwiczenia dobierane są indywidualnie do danego pacjęta / kuracjusza.
- NDT oraz Vojty – technika stosowana jest przy rehabilitacji dzieci i dorosłych ze schorzeniami neurologicznymi
- Kaltenborn-Evjenth – technika ta stosowana przy rehabilitacji narządu ruchu (schorzenia ortopedyczne)